Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Hoitava, häiritsevä musiikki

”Himmeän sinisessä yössä, sateen solistessa kadun asfalttiin, havahdun niin polttavaan ikävään, että tahtoisin, tahtoisin olla kuollut.”

Kuulen tämän Don Huonojen laulun aina vahvojen näkömielikuvien kera: ultramariinin sininen, pilvinen taivas, sateen ääni kerrostalon ränneissä, kostea mullan, lehtien ja syksyn tuoksu.

Se liittyy tiettyyn ajanjaksoon elämässäni. Asuin tuolloin yksin ja istuskelin usein iltasella pienellä parvekkeellani katsellen sadetta ja kuunnellen musiikkia.

Musiikin tahaton kuuleminen auttaa pitämään valppaana

Miksi musiikki herättää mielikuvia? Miksi siirryn ajatuksissani tärkeään tai vaikeaan hetkeen? Entä miksi tietyssä tilanteessa päänsisäinen jukebox käynnistyy eikä mielessä sitkeästi soivasta renkutuksesta pääse irti?

Kyseessä on korvamadoksi kutsuttu ilmiö, jota arkikielessä kutsutaan myös musiikin päässä soimiseksi tai hienommin ilmaistuna tahdosta riippumattomaksi musiikin kuunteluksi. Minusta ilmiö on kiehtova.

Tiedetään, että musiikin päässä soiminen liittyy muistijärjestelmän toimintaan. Siitä kärsivät tai sitä kokevat tavallisimmin ihmiset, jotka kuuntelevat tai harrastavat aktiivisesti musiikkia. Pään sisällä soiva musiikki ”kuullaan” lähes samoin kuin oikea musiikki: aivojen ääniä prosessoivat alueet osallistuvat aktiivisesti sekä musiikkihavaintojen että musiikkimuistojen prosessointiin.

Korvamato saattaa olla aivojen keino yrittää pitää ihminen valppaana, ja sen on myös havaittu auttavan joitakin ihmisiä keskittymään.

Musiikki puheen vaihtoehtona

Korvamato tai ei – musiikki on vahva vaikuttaja, myös riippuvuushoidossa ja -kuntoutuksessa. Jaakko Erkkilä ja Tuomas Eerola toteuttivat jo viitisentoista vuotta sitten monimenetelmäisen kuntoutusprojektin ja siitä tehdyn tutkimuksen Hallitsetko sinä pelejä vai pelit sinua?

He pyrkivät musiikkiterapian avulla laajentamaan kuntoutujien itseilmaisua ja saamaan kosketusta ongelman taustalla oleviin monimuotoisiin tunteisiin.

Musiikki toimi puheelle vaihtoehtoisena itseilmaisun välineenä ja musiikin kuunteluryhmissä terapeutti ja ryhmän jäsenet keskustelivat kokemuksista ja niiden merkityksistä ja yhteyksistä peliriippuvuuteen.

Lisäksi käytettiin fysioakustista tuolia kuntoutujien rentoutumisen tukena. Fysioakustisen tuolin matalat äänitaajuudet vähensivät kipuja, lievittivät ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta ja laskivat verenpainetta.

Käytän itse lempimusiikkiani tunnetilojen ja vireystilani säätelyyn. Joskus autan itseäni keskittymään kuuntelemalla tiettyjä kappaleita. Jimi Hendrix on ikisuosikkini. Silti, kun olen stressaantunut, se häiritsee mieltäni.

Millaisella musiikilla sinä hoidat itseäsi?

Jenni Kämppi
musiikin kaikkiruokainen suurkuluttaja, tieto- ja tukipiste Tiltin koordinaattori
tiltti.fi
jenni.kamppi@sininauha.fi