Ihmisen pitää saada itse päättää omista asioistaan - mutta entä jos hän sössii?

Suomessa keskustellaan alkoholilain uudistamisesta. Jotkut ovat sitä mieltä, että ihmisten pitäisi itse saada päättää omista asioistaan. Toiset tietävät, että Suomi ei toimi niin: meillä veronmaksajat maksavat kulut, jos ihminen sössii valittuaan itse. Siksi meidän tulee rajoittaa yksilöiden vapautta – vapautta valita väärin.

Kirjoitan tätä lomalta. Tässä all inclusive -hotellissa kaikki juoma ja ruoka on maksutonta, sisältyy hintaan. Väkeä on 1500 henkeä, suurin piirtein Ruotsin-laivan verran. Toistan: kaikki juoma on maksutonta.

Olen ollut täällä neljä päivää enkä ole nähnyt yhdenkään ihmisen päihtyvän haitallisesti. Maksutonta alkoholia on toki juotu, mutta kukaan ei ole aiheuttanut yhtään ongelmaa.

Minulle sopii, että suomalainen alkoholipolitiikka liberalisoidaan heti, kun tämä on totta myös Suomessa eikä vain lomakohteessa. Heti, kun kaikki osaavat säännöstellä omaa juomistaan, viettää lastensa kanssa aikaa riittävän selvin päin, tajuta omat rajansa.

Sitä päivää odotellessa.

Pekka Lund
lomalla oleva Sininauhaliiton kehittämis- ja tutkimuspäällikkö

Kirjoitan tätä lomalta. Tässä all inclusive -hotellissa kaikki juoma ja ruoka on maksutonta, sisältyy hintaan." data-share-imageurl="">