Uusi toivo 2 / 2017

Anna muutokselle aikaa

pääkirjoitus

Tutustuin eilen Kuopion vankilassa ViaDia

Vertaistuki ja kokemusasiantuntijuus yhdistyvät ohjelmassa vahvaan ammatilliseen kuntoutusosaamiseen. Koko komeuden kruunaa Taivaan Isän täysihoito. Usko, Toivo ja Rakkaus ovat ryhmässä läsnä ja todellisia.

Osa meistä käveli kolmen tunnin jälkeen ulos vankilasta, osa jatkoi elämäänsä omalla osastollaan muiden vankien parissa. Kaikilla meistä on kuitenkin samankaltaisia haavoja, menetyksiä ja pettymyksiä takanamme. Olemme käsitelleet ja korjanneet niitä parhaaksi katsomillamme ja tietämillämme tavoilla.

Lopputulos ei aina ole sellainen kuin etukäteen kuvittelimme. Muuttuminen on vaikeaa, joskus jopa tuskallista. Kun tavoittelemme muutoksella – esimerkiksi päihteiden käytön lopettamisella tai laihduttamisella – itsellemme hyviä asioita, joudumme samalla luopumaan jostain hyvästä, joka meillä jo on. Se voi olla henkilökohtainen suhteemme päihteeseen tai lihottaviin herkkuihin. Emme kuitenkaan voi olla varmoja, että saavutamme sen paremman hyvän, jota tavoittelemme. Siksi muutos pelottaa.

Puhuimme myös päihteisiin ja rikoksiin retkahtamisesta ja siitä seuraavasta syyllisyyden
tunteesta. Sama syyttäjä on kimpussamme myös seksuaalisuuteen liittyvissä haasteissa ja monissa
muissa elämäämme haittaavissa ongelmissa. Ne ovat kuitenkin todella yleisiä ongelmia eikä niiden olemassaolon kieltäminen auta meitä muuttamaan omia toimintamallejamme.

Niiden käsittely vaatii vahvaa luottamusta kanssakulkijoihin, olivat nämä sitten vertaisia, ystäviä,
perheenjäseniä tai ammattilaisia. Muutoksessa tarvitaan myös sen hyväksymistä, ettei tehtyä saa tekemättömäksi, rohkeutta tehdä se, minkä pystyy ja viisautta erottaa nämä asiat toisistaan.

Toipumisessa ja muutoksessa on oltava tilaa myös menetyksen tuottamalle surulle ja ahdistukselle.
Siksi on tärkeää, ettei muutosta pakoteta liian nopeaan rytmiin. Aika on tärkein ystäväsi, kun tavoittelet pysyvää muutosta elämääsi. Tärkeimmät taitosi muutoksessa ovat kyky antaa anteeksi itsellesi ja muille, kyky pyytää apua ja kyky käsitellä tunteitasi. Onneksi näitä kaikkia voidaan opetella ja oppia!

TEEMU TIENSUU
Twitter: @TeemuTiensuu

Lue koko lehti

Anna muutokselle aikaa