Eduskuntatalon edusta, pylväät ja ikkunat

Lausunto: Hallituksen esitys alkoholin kotiinkuljetuslaista on alkoholilain vastainen

Sininauhaliitto on jättänyt 29.8. lausunnon hallituksen esityksestä eduskunnalle koskien alkoholin kotiinkuljetuslakia. Liitto ei kannata esitystä, sillä sen mukaan esitys on alkoholilain vastainen ja sen edistäminen on tietoinen valinta lasten sekä päihteitä käyttävien läheisten ja ikäihmisten hyvinvoinnin tuhoamiseksi.

”Olemme täysin tyrmistyneitä hallituksen esityksestä. Ensinnäkin esitys on alkoholilain vastainen, sillä alkoholilain tarkoituksena on muun muassa vähentää alkoholipitoisten aineiden kulutusta rajoittamalla niihin liittyvää elinkeinotoimintaa, mutta tämän lakiesityksen tavoitteena on ”reilun ja avoimen kilpailun edistäminen”, mikä on eri asia kuin alkoholilain tarkoitus,” sanoo Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund.

Sininauhaliitto paheksuu hallituksen tapaa pilkkoa alkoholilain uudistaminen pieniin osin, joista tämä on yksi. Pilkkomisen ilmeisenä tarkoituksena on hämärtää käynnissä olevan kokonaismuutoksen rajuus ja syvä ja pysyvä vaikutus suomalaiseen alkoholipolitiikkaan.

Kotiinkuljetuksessa merkittäviä hyvinvointia ja vapautta tuhoavia uhkia

Liiton mielestä on irvokasta väittää, että kotiovelle kannettu alkoholi lisäisi hyvinvointia perheissä, joissa alkoholia käytetään haitallisesti. Toteutuessaan lakiesitys lisää runsaasti päihteitä käyttävien vanhempien kanssa samassa kotitaloudessa asuvien lasten tuskaa. Samoin lähisuhdeväkivalta lisääntyy.

Lisäksi on typerää ja ilkeää väittää, että kotiovelle kannettu alkoholi lisäisi alkoholiriippuvaisten vapautta: alkoholin saatavuuden helpottaminen vaikeuttaa alkoholiriippuvuudesta eroon pääsemistä, altistaa alkoholin käytön mahdollisuuksille, riippuvuuskierteen syvenemiselle ja yhä vaikeammille alkoholiongelmille. Alkoholi ei ole tavallinen kuluttajatuote vaan riippuvuutta aiheuttava aine.

Lausunnossaan liitto myös painottaa, että on täysin ymmärtämätöntä jättää ikäihmiset käytännössä huomioimatta esityksessä. Esitys poistaa ikääntyneiltä liikkumisen rajoitusten ja sosiaalisen kontrollin poistamat esteet alkoholin käytölle, kun alkoholia voi tilata kotiin liikkumiskyvystä ja leimautumisen huolesta välittämättä.

”Kaiken kaikkiaan pidämme esitystä erittäin naiivina ja tarkoituksenhakuisena. Lakiesitys todella väittää, että alkoholijuomien saatavuus ei lisäänny sillä, että alkoholijuomia voi tilata kotiin. Sininauhaliitolle ei ole selvää, mikä lisäisi saatavuutta, jos alkoholin toimittaminen kotiin ei lisää sitä,” sanoo Lund.

Tutustu Sininauhaliiton lausuntoon