Nainen seisoo muovikassien keskellä

”Menkää töihin” – Miksi nuoret eivät mene töihin?

Nuorelle on helppo sanoa, että ”mene töihin”. Kehotus ei kuitenkaan ole realistinen etenkään heikoimmassa asemassa olevien nuorten kohdalla, sillä usein heillä ei ole tasavertaista mahdollisuutta vain ”mennä töihin”. SuomiAreenassa keskustellaan 28.6.2024 nuorten työllistymiseen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista.
Jaana Joutsiluoma
Sininauhaliiton työllisyystoiminnan suunnittelija Jaana Joutsiluoma. KUVA Henriikka Seppälä / Studio Arcadia

”Kehotus ”menkää töihin” ei ole realistinen etenkään heikoimmassa asemassa olevien nuorten kohdalla monestakaan syystä, sillä se ei ota huomioon moninaisia ja usein syvälle juurtuneita rakenteellisia ja henkilökohtaisia haasteita, joita nuoret kohtaavat,” sanoo työllisyystoiminnan suunnittelija Jaana Joutsiluoma Sininauhaliitosta.

Nuorten haasteet voivat liittyä esimerkiksi heikkoon koulutustaustaan, väkivallan kokemukseen, kielitaidon puutteeseen, asunnottomuuteen, taloudellisiin vaikeuksiin, sosiaalisten taitojen puutteeseen tai mielenterveys- ja päihdeongelmiin.

”Näiden haasteiden ratkaiseminen vaatii monialaista tukea kuten koulutusta, mielenterveys- ja päihdepalveluita, neuvontaa, nuorten työpajatoimintaa sekä taloudellista tukea. Tarvitaan tiivistä yhteistyötä koulujen, työnantajien, päätöksentekijöiden ja nuorten itsensä välillä,” sanoo Joutsiluoma ja jatkaa:

”Työ- ja koulutuspaikosta ”taistelevat” myös ne nuoret, jotka osaavat myydä osaamistaan ja joilla on jo koulutustaustaa. Nuori, jolla on moninaisia haasteita tai on osaamisestaan huolimatta arka, voi helposti jäädä ilman työpaikkaa. Ei siis voida vaan ajatella, että ”menkää töihin”, koska kyse ei ole vain työpaikan puuttumisesta.”

Kuntouttava työtoiminta yksi monista ratkaisuista

”Pääsy kuntouttavaan työtoimintaan on etenkin heikoimmassa asemassa oleville nuorille erittäin merkittävässä roolissa elämässä eteenpäin pääsemiseksi. Kuntouttavassa työtoiminnassa nuori saa opetella arjen- ja työelämäntaitoja kaikessa rauhassa – päästäkseen myöhemmin osaksi työelämää tai jatkaakseen esimerkiksi opintojaan,” sanoo Joutsiluoma.

Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät työ- ja toimintakykynsä rajoitusten vuoksi voi osallistua työvoimapalveluihin tai tehdä töitä.

”On erittäin tärkeää, että investoimme nuoriin ja erityisesti heikoimmassa asemassa olevien nuorten tukemiseen ja palveluihin. Muuten riskinä on, että nuoret syrjäytyvät ja heidän mahdollisuutensa päästä osaksi yhteiskuntaa ja työelämää vaikeutuu entisestään,” kiteyttää Joutsiluoma.

”Menkää töihin” -paneeli ja teatteriesitys SuomiAreenassa

Sininauhaliiton järjestämä ”Menkää töihin” -paneeli ja teatteriesitys SuomiAreenassa järjestetään Porissa Porin kaupungintalon pihan lavalla 28.06.2024 kello 11.00–11.45. Tilaisuus on avoin kaikille ja se on myös katsottavissa MTV Katsomossa.

Lavalla ovat keskustelemassa:

Juontajana Rami Koivula, YLE.

Tutustu ”Menkää töihin” -tapahtumaan tapahtumakalenterissamme

Lue Hannan ja Köpin tarina kuntouttavan työtoiminnan merkityksestä

Lue vetoomuksemme kuntouttavan työtoiminnan puolesta