Toivon rastit: ”Ihana päivä, tätä tarvitaan lisää.”

Rohkeus, luovuus, uudet näkökulmat ja luonnon rikkauden hyödyntäminen – tällaisia asioita saimme vastauksiksi Toivon rastien osallistujilta, kun kysyimme heiltä millaisia ajatuksia heille jäi päivästä. Kokonaisuudessaan päivä oli hieno muistutus siitä, miten tärkeää toivon välittäminen eri keinoin on.
Vasemmalta: Pekko Kähkönen Sininauhaliitto, Jukka Jämsen Suomen New Wine, Heidi Eriksson Sininauhaliitto, Rita Lepikko Väentupa ja Erja Blomberg Jyväskylän Suvanto.

Toivon rastien teemana oli tänä vuonna ”Minä luon uutta”. Päivä innosti osallistujia luovuuden, rauhan, hengellisen voimaantumisen ja oman uudistumisen pariin. Rastit järjestettiin 27.9.2024 Laukaalla Tupaswillassa, joka tarjosi tapahtumalle rauhallisen ja luonnonläheisen ympäristön.

Päivän pääpuheenvuoron piti Suomen New Wine -verkoston toiminnanjohtaja Jukka Jämsen, joka korosti puheessaan muun muassa rauhan, rukouksen ja oman tarinan löytymisen merkitystä toivon ja toipumisen kannalta.

Kolmessa eri työpajassa osallistujat saivat inspiroitua luontohengellisyydestä, musiikista ja meditatiivisesta läsnäolosta Lempeä Linssi -menetelmää hyödyntäen.

Luontohengellisyys-työpajassa pysähdyttiin luonnon hengellisyyden vahvistavien vaikutusten äärelle.

Luontohengellisyystyöpajassa pysähdyttiin luonnon hengellisyyden vahvistavien vaikutusten äärelle. Työpajan ohjasi Sininauhaliiton Tuomo Salovuori.

Kallion seurakunnan diakoni Nina Klemmtin ohjaamassa Läsnäoloa itselle ja jumalalle Lempeä linssi -menetelmää hyödyntäen -työpajassa tutustuttiin lempeään meditatiiviseen valokuvaukseen pienen toiminnallisen harjoituksen ja lyhyen parikeskustelun avulla.

Musiikki-työpajassa taas käytiin läpi erilaisia tapoja valjastaa musiikki helposti mukaan omaksi aputyövälineeksi. Pajassa kuunneltiin, visioitiin ja ehkä hieman ravisteltiinkin normaaleja tapoja käyttää musiikkia esimerkiksi hartauksissa. Työpajan ohjasi sosionomi/diakoni Kari Mouhu Väentuvalta.

”Toivon rastit oli hieno muistutus siitä, millaista iankaikkista, varmaa toivoa saamme olla työssämme välittämässä monin eri tavoin; kohtaamisilla, sanoilla, valokuvilla, musiikilla, luonnon kautta jne.,” sanoo Jyväskylän Suvannon toiminnanjohtaja Erja Blomberg.

”Parasta päivässä oli olla yhdessä koolla tärkeän asian äärellä. Hengellisen työn päiviä on aika vähän ja oli kiva viettää päivä samanhenkisen ihmisten kanssa,” sanoo Väentuvan toiminnanjohtaja Rita Lepikko.

Osallistujista päivä oli kaiken kaikkiaan onnistunut.

Hyvää osallistujapalautetta

Osallistujapalautteen perusteella päivä koettiin kaiken kaikkiaan onnistuneeksi:

”Päivä oli todella virkistävä ja oli ilo viettää se hyvin samanhenkisten ihmisten kanssa.”

”Yhteenkuuluvuus ja samanhenkisyys näkyi paikalla hyvin, kiitos.”

”Osallistuisin heti, jos samanlainen päivä järjestettäisiin uudelleen.”

”Ihana päivä, tätä tarvitaan lisää.”

Toivon rastit on Sininauhaliiton jäsenjärjestöille suunnattu tapahtuma. Tänä vuonna Toivon rastien järjestämisestä vastasivat Sininauhaliiton kanssa yhdessä Jyväskylän Suvanto ja Väentupa.

Kaipaatko työhösi uusia menetelmiä?

Tutustu tunnekuviin, jotka sopivat työkaluksi tunteiden käsittelyyn ja sanoittamiseen esimerkiksi sosiaalialan asiakastyössä.