Vapaaehtoistyö lisää yhteisöllisyyttä ja osallisuutta - nyt sitä uhkaavat leikkaukset

Hallituksen suunnittelemat valtionavustusleikkaukset uhkaavat vaarantaa järjestöjen vapaaehtoistoiminnan ja sitä kautta vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin heikentävästi.

Suomen sosiaali ja terveys ry:n (SOSTE) Järjestöbarometri 2024 -kyselyn mukaan 76 prosentilla valtakunnallisista sosiaali- ja terveysalan järjestöistä on vapaaehtoistoimintaa. Monelle vapaaehtoisena toimiminen on merkittävä hyvinvointia ja osallisuutta edistävä tekijä.

”Vapaaehtoistoiminta lisää merkittävästi miljoonien suomalaisten hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, turvaa ja osallisuutta, joten siksi sitä uhkaavat leikkaukset ovat todella harmillisia,” sanoo Sininauhaliiton vapaaehtoistyöstä vastaava Heidi Eriksson ja jatkaa:

”Jo tehdyt leikkaukset sosiaaliturvaan ovat heikentäneet monien järjestöjen kohderyhmien tilannetta ja lisänneet painetta kääntyä järjestöjen puoleen avun tarpeessa. Jos nämä palvelut joudutaan lopettamaan leikkausten seurauksena, voivat inhimilliset seuraukset olla katastrofaaliset.”

Vapaaehtoistyö tarvitsee tukea

Sote-järjestöjen vapaaehtoistyö on usein luonteeltaan vaativaa. Osa vapaaehtoisista kuuluu myös itse järjestöjen toiminnan kohderyhmään. Jotta toiminta on turvallista ja vastuullista, tarvitaan myös ammattilaisen tukea.

”Monet vapaaehtoistoiminnan muodot ovat sellaisia, että niitä ei voi ylläpitää pelkästään vapaaehtoisesti, vaan ne tarvitsevat tuekseen myös järjestöjen ammattiosaamista ja koordinointia eli henkilöstöä. Ammattilaisen tukemana vapaaehtoisten on turvallista toimia myös haastavissa tehtävissä,” sanoo Eriksson.

Vapaaehtoisuus lisää osallisuutta

Järjestöbarometri 2024 -kyselyn mukaan keskimäärin kaksi kolmesta vapaaehtoisesta on myös järjestön jäsen ja kolme neljästä itse sairastavia, kuntoutuvia, vammaisia ihmisiä tai muuten erityisessä tai haastavassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä ja heidän läheisiään. Vapaaehtoisuus antaa heille mahdollisuuden siirtyä avun vastaanottajista aktiivisiksi toimijoiksi tarjoten samalla osallisuuden kokemuksia.

”Monelle vapaaehtoiselle toimiminen yhteisen hyvän eteen on merkittävä hyvinvointia ja osallisuutta edistävä tekijä. Yhteisöllisyys ja yhteen kuulumisen kokemus vahvistaa ihmisen omanarvon tuntoa. Se, että on mahdollista olla merkityksellinen osa yhteisöä, on mittaamattoman arvokasta,” Eriksson sanoo ja jatkaa:

”Esimerkiksi meidän jäsenjärjestöjemme yhteisöt tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden vahvistua ja vahvistaa uskoa ja toivoa hyvään vapaaehtoistyön kautta.”

Lue SOSTEn tiedote aiheesta

Tutustu järjestöjen yhteiseen kannanottoon vapaaehtoistoiminnasta

Lue Toivo-verkkomedian artikkeli vapaaehtoistyöstä