Ohita valikko
Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Sininauhaliiton hallituksen kokouksen pöytäkirjat 2025

Sininauhaliiton hallituksen pöytäkirjat ovat julkisia hallituksen päätöksellä. Henkilöstöä koskevat tiedot ja pöytäkirjojen liitteet eivät pääsääntöisesti ole julkisia.

Sininauhaliiton hallituksen kokousten pöytäkirjat 2025

Sininauhaliiton hallituksen kokouksen pöytäkirja 01/2025

Aika 22.1.2025 klo 16.00

Paikka Aiton toimintakeskus, Kirjoniementie, 15, Tampere

Sininauhaliiton hallituksen jäsenet ja varajäsenet

Läsnä

Blomberg Erja

Franz-Koivisto Larissa, vara pj.

Kristoffersson Laura

Laine Terhi Teams

Lepikko Rita, Pj.

Lindström Janika,  Teams

Louhelainen Anu

Nikula Karoliina,  Teams

Saarela Pertti

Rönkkö Senni

Henkilöstö

Lund Pekka, toiminnanjohtaja

Heli Halla-aho, talous- ja henkilöstöpäällikkö, sihteeri, Teams

Borodavkin Anna, henkilöstön edustaja, Teams

1 § Kokouksen avaus

Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 16.05 ja Janika Lindström piti alkuhartauden.

2 § Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen

Esitys: Todetaan kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

Päätös: Esityksen mukainen

3 § Kahden pöytäkirjantarkastajan valinta

Esitys: Esitetään pöytäkirjan tarkastajiksi Erja Blombergia ja Larissa Franz-Koivistoa.

Päätös: Esityksen mukainen

4 § Työjärjestyksestä päättäminen

Esitys: Hyväksytään kokouksen työjärjestykseksi esityslistan mukainen työjärjestys.

Päätös: Lisättiin asialistalle kohdaksi 9§ selvityshenkilön raportin käsittely STEA-rahoituksesta, muuten lista hyväksyttiin sellaisenaan.

5 § Toiminnanjohtajan katsaus (LIITE)

Toiminnanjohtaja esittää katsauksen Sininauhaliiton toimintaan.

Esitys: Merkitään tiedoksi.

Käytiin lyhyt keskustelu siitä, että asioiden suoraan ja avoimesti puhumisesta epävarmassa rahoitustilanteessa arvostetaan.

Päätös: Esityksen mukainen

6 § Sijoitussuunnitelman päivitys vuosille 2025–2026 (LIITE)

Hallitus on aikaisemmin päättänyt, että Sininauhaliiton sijoitussuunnitelma päivitetään vähintään kahden vuoden välein.

Esitys: Ehdotetaan poistettavaksi luonnoksessa mainittu seuraava kohta:

”Muut sijoituskohteet

Sininauhaliitto voi hankkia myös sijoitusasuntoja ja vuokrata niitä joko itse tai jäsenyhteisöjensä kautta jälleenvuokrausperiaatteella. Sijoitusasuntoja ostetaan vain, jos niihin saadaan investointiavustusta STEA:lta, ARA:lta tai joltain muulta julkiselta rahoittajalta.”

Päätös: Esityksen mukainen

7 § Järjestöpäällikön ja hengellisen työn kehittäjän tehtävät

Johtosäännön mukaan toiminnanjohtajan esihenkilövastuulla olevien päälliköiden työsuhteiden oleelliset muutokset päätetään yksi yli -periaatteen mukaisesti hallituksessa.

Järjestöpäällikkö Susanna Kiuru palaa vanhempainvapaalta töihin 7.2.2025 ja tekee paluunsa jälkeen omasta toiveestaan 50-prosenttista työaikaa ainakin huhtikuun loppuun asti. Susannaa sijaistanut Pekko Kähkönen jatkaa osa-aikaisesti järjestöpäällikkönä ja siirtyy osa-aikaisesti hengellisen työn kehittäjäksi. Järjestely on voimassa ainakin huhtikuun loppuun, jolloin tilannetta arvioidaan uudestaan. Viimeistään kesälomien jälkeen Susanna siirtyy yksin järjestöpäälliköksi ja Pekko pelkästään hengellisen työn kehittäjäksi. Tässä yhteydessä on tarkistettu Pekon palkkausta. Palkkasummat esitellään kokouksessa.

Esitys: Hyväksytään järjestöpäällikön tehtävän jakaminen, Susanna Kiurun työn osa-aikaisuus ja Pekko Kähkösen palkan tarkistus esityksen mukaisesti. Henkilöstön edustaja poistui kokouksesta palkkakeskustelun ajaksi.

Päätös: Esityksen mukainen. Hallitus vahvisti Pekko Kähkösen palkan.

8 § Sininauhaliiton varainhankinta (LIITE)

Hallituksen kokouksessa 22.8.2024 päätetyn suunnitelman mukaisesti olemme syksyn 2024 aikana käyneet läpi Sininauhaliiton STEA:n Ay- ja Ak-rahoituskokonaisuudet. Tehdyn suunnitelman mukaisesti alkuvuodesta 2025 käsitellään varainhankintaa (tämä kokous) ja kumppanuuksia (helmi- tai maaliskuun kokous).

Liitteenä on esitys, joka käsittelee Sininauhaliiton varainhankinnan tilannetta ja keskeisiä kysymyksiä hallituksen keskustelun pohjaksi. Esitys sisältää ehdotuksen, että hallituksen asettamien raamien puitteissa laaditaan varainhankinnan toimintasuunnitelma, joka käsitellään hallituksen kokouksessa 19.3.2025.

Esitys: Hallitus antaa suuntaviivat ja raamit varainhankinnan toimintasuunnitelman tekemiseksi; toimintasuunnitelma käsitellään hallituksen kokouksessa 19.3.2025.

Käytiin keskustelua varainhankinnan haasteista ja mahdollisuuksista. Haasteelliseksi koettiin se, että kaikenlaisen rahoituksen vähetessä kilpailua ylipäätään on paljon tällä hetkellä. Lisäksi pohdintaa aiheuttaa asetelma siitä, että voiko Sininauhaliitto keskusjärjestönä kilpailla omien jäsenjärjestöjensä kanssa. Miten voidaan kerätä rahaa niin, ettei kilpailla omien jäsenjärjestöjen kanssa? Varainhankinta on oma osaamisalueensa, joka vaatii ammattitaitoa ja resursseja. On hyvä pohtia, että palkataanko tehtävään henkilö, joka tekee sitä pääasiallisena työnään vai annetaanko varainhankinta tehtäväksi olemassa olevalle henkilöstölle osaksi omia nykyisiä tehtäviään, jolloin työ voi olla pirstaleista ja toisaalta usealla työ on jo nyt kiireistä, joten resursseja varainhankintaan voi olla vähän. Jos tehtävään palkataan henkilö vastaamaan varainhankinnasta, on myös mietittävä ko. henkilön palkanmaksun rahoitus. Varainhankintaosaaminen on kuitenkin nykyään myös kansalaistaito ja sen voi liittää osaksi urasuunnittelua.

Mahdollisuuksia varainhankinnalle nähtiin useita, erityisesti erilaisia EU-rahoitusmahdollisuuksia. EU-rahoituksen hakemisessa kannattaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja; jäsenjärjestöjen Brysselissä sijaitsevat kattojärjestöt sekä Sininauhaliiton omat kontaktit. EU-rahoituksen hakeminen vaatii resurssien lisäksi osaamista sekä yhteistyötä eri järjestöjen välillä. EU-rahoituksen etuna nähdään myös se, että henkilöresurssi/palkka tulisi pääsääntöisesti keskusliitolle, mutta myös jäsenjärjestöt hyötyisivät paikallisesta tiedonkeruusta taloudellisesti (ns. konsulttitoiminta). Tämä olisi myös merkittävä lisä vaikuttamistyön näkökulmasta. Euroopan komission tulevia toimintaohjelmia ovat mm. asunto-ohjelma, työvirranohjelma (liikkuvuus) sekä köyhyyden vähentämisen ohjelma. Nämä liittyvät vahvasti myös Sininauhan ja jäsenjärjestöjen toimintoihin ja ovat myös rahoituslähteiden keskiössä tulevalla komission kaudella Euroopan sosiaalirahastossa.

Internet-sivuilla on hyvä olla tieto lahjoittamismahdollisuudesta ja myös siitä, että mihin raha käytetään. Lahjoittamismahdollisuus voisi olla kertaluontoinen tai kuukausilahjoitus.

Tärkeänä pidettiin selkeää varainhankinnan suunnitelmaa ja strategiaa. Strategiassa on hyvä muotoilla vastaukset siihen, että mitä halutaan, mistä haetaan ja mihin haetaan. On myös määriteltävä, että kerätäänkö rahaa hetkellisesti vai pitkäaikaiseen toimintaan. Erilaista yritysyhteistyötä olisi hyvä selvittää myös niin, että yritysten edustajia saataisiin mukaan hallitukseen. Tässä erityisesti verkostojen merkitystä korostettiin. Yrityksiltä voisi myös olla mahdollista saada isompia tukia, joita voitaisiin jakaa paikallisjärjestöille, sillä yritykset haluavat keskitettyjä hakemuksia. Yrityksille voisi järjestää SiniFriends-päivät, jossa kerrottaisiin, mihin rahaa kohdennetaan.

Päätös: Toiminnanjohtaja kokoaa hallituksen keskusteluiden perusteella yhdessä Liiton varainhankinta- työryhmän kanssa esityksen Liiton varainhankinnasta, joka tuodaan hallituksen maaliskuun kokoukseen läpikäytäväksi ja hyväksyttäväksi.

9 § Selvityshenkilön raportti STEA-rahoituksesta ja Sininauhaliiton lausunto

Lausuntoaika selvityshenkilön tekemään raporttiin päättyy 31.1.2025. Toiminnanjohtaja on nostanut raportista kaksi kohtaa liittyen alueelliseen ja paikalliseen toimintaan ja niiden rahoitukseen.  Raportissa ehdotetaan, että hyvinvointialueet eivät enää jakaisi rahoitusta SOTE-järjestöille, vaan rahoitus siirtyisi STEA:lle. Lisäksi alle 35000 asukkaan paikkakunnille ei enää jaettaisi STEA-rahaa. Hallitukselta pyydetään kommentteja näihin liittyen.

Selvitystyön raportti koettiin ristiriitaiseksi erityisesti siitä näkökulmasta, että paikallisuus häviäisi kokonaan. On muistettava, että alueet ovat erilaisia, ja se, mikä toimii isossa kaupungissa, ei välttämättä toimi pienemmällä paikkakunnalla ja toisinpäin. Esityksen seurauksena myös mahdollisuus käyttää STEA-rahoitusta esimerkiksi ESR-hankkeiden omarahoituksen kattamiseen poistuisi. Hallituksen jäsenet pitävät erityisen tärkeänä paikallisuuden säilyttämistä rahoituksessa niin, että myös jatkossa hyvinvointialueilla olisi mahdollisuus jakaa rahaa järjestöille. Keskustelussa tuotiin esille myös näkökulma siitä, että demokratian ja kansalaisyhteiskunnan säilyttämisen kannalta paikallisuus olisi säilytettävä jatkossakin. Keskustelussa tuotiin esille myös se, että selvitystyön raportista puuttuu kokonaan maininta päihde ja riippuvuussairauksista.

Päätös: Toiminnanjohtaja ottaa hallituksen keskustelun huomioon lausuntoa kirjoittaessaan.

10 § Muut asiat

Sääntöjen mukaan edellisenä vuonna hallitukseen valitut 5 uutta jäsentä muodostavat vaalivaliokunnan liiton kokoukseen. Toiminnanjohtaja on lähiaikoina heihin yhteydessä vaaliasioissa.

11 § Seuraavat kokoukset

Aiemmin sovitusti seuraavat kokoukset:

12.2.2025 klo 8.30–10 Teams-yhteydellä

19.3.2025, lounas klo 11.00 ja kokous klo 12–15, Pasilassa

12 § Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 17.23.

Sininauhaliiton hallituksen kokouksen pöytäkirja 02/2025

Aika 12.2.2025 klo 8.30

Paikka Teams

Sininauhaliiton hallituksen jäsenet ja varajäsenet

Läsnä

Blomberg Erja

Franz-Koivisto Larissa, vara pj.

Kristoffersson Laura, poissa

Laine Terhi

Lepikko Rita, Pj.

Lindström Janika

Louhelainen Anu

Nikula Karoliina

Rönkkö Senni

Saarela Pertti

Henkilöstö

Lund Pekka, toiminnanjohtaja

Heli Halla-aho, talous- ja henkilöstöpäällikkö, sihteeri

Borodavkin Anna, henkilöstön edustaja, poissa

Jenni Kämppi, henkilöstön edustaja, vara

12 § Kokouksen avaus

Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 8.31 ja Anu Louhelainen piti alkuhartauden.

13 § Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen

Esitys: Todetaan kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

Päätös: Esityksen mukainen

14 § Kahden pöytäkirjantarkastajan valinta

Esitys: Esitetään pöytäkirjan tarkastajiksi Janika Lindströmiä ja Anu Louhelaista.

Päätös: Esityksen mukainen

15 § Työjärjestyksestä päättäminen

Esitys: Hyväksytään kokouksen työjärjestykseksi esityslistan mukainen työjärjestys.

Päätös: Lisättiin kohtaan 20§ Muut asiat esitys Eino ja Liisa Saviaron perinnön päätöksen tarkentamisesta

16 § Toiminnanjohtajan katsaus (LIITE)

Toiminnanjohtaja esittää katsauksen Sininauhaliiton toimintaan.

Esitys: Merkitään tiedoksi.

Koevapaudesta työelämään -hanke päättyy syksyllä 2025. Toiminnan jatkamista jossain muodossa pidettiin tärkeänä ja muistutettiin Oikeusministeriön juuri avautuneesta avustushausta nuorisorikollisuuden torjuntaan. Hakuaika päättyy 31.3.2025.

Päätös: Esityksen mukainen

17 § Talous- ja henkilöstöpäällikön palkan tarkistus

Heli Halla-aho on hoitanut talous- ja henkilöstöpäällikön sijaisuutta viime syksystä. Yleinen käytäntö on, että vaativissa tehtävissä sijaisen palkka on alempi kuin sen, ketä hän sijaistaa, koska sijainen harvoin pystyy ottamaan vastuulleen koko sijaistettavaa tehtävää. Heli on suoriutunut talous- ja henkilöstöpäällikön tehtävästä erinomaisesti ja toiminnanjohtaja esittää palkan tarkistusta ylöspäin. Palkkauksessa on kuitenkin huomioitava, että sijaisuuteen ei kuulu sellaisia pitkän aikavälin kehittämistehtäviä, joita vakituinen talous- ja henkilöstöpäällikkö hoitaa. Yksi yli -periaatteen mukaisesti päätöksen talous- ja henkilöstöpäällikön palkan tarkistuksesta tekee hallitus. Nykyinen palkka, esitetty palkka ja näiden suhde vakituisen talous- ja henkilöstöpäällikön palkkaan esitetään kokouksessa.

Esitys: Korotetaan Heli Halla-ahon palkkaa esitetyn mukaisesti 1.2.2025 alkaen.

Päätös: Esityksen mukainen.

18 § Liiton STEA Ay-budjetti vuodelle 2025 (LIITE)

Liiton yleisavustuksesta leikattiin vuodelle 2025 noin 192500 euroa. Hallituksessa käsiteltiin syyskuussa tämän edellyttämiä toimenpiteitä. Nyt kun siirtyvän avustuksen määrä on selvillä ja toiminnan kuluja on karsittu merkittävästi, Ay-toiminnan budjetti on alle kymmenen tuhatta euroa miinuksella. Alijäämä saatetaan pystyä kuromaan umpeen vuoden aikana tai vaihtoehtoisesti toiminta tuottaa korkeintaan kymmenen tuhatta euroa tappiota, mikä katetaan liiton omasta varallisuudesta.

Esitys: Hyväksytään STEA Ay-budjetti noin kymmenen tuhatta euroa alijäämäisen ja varaudutaan siihen, että alijäämä tarvittaessa katetaan liiton omasta varallisuudesta.

Päätös: Esityksen mukainen. Hallitus hyväksyi yleisavustuksen alijäämäisen budjetin vuodelle 2025.

19 § Yhteistyö resurssien vähentyessä (LIITE)

Hallituksen 22.8.2024 kokouksessa sovitulla tavalla olemme käsitelleet Sininauhaliiton STEA A-rahoituskokonaisuuksia sekä varainhankintaa. Tässä kokouksessa käsittelemme mahdollisuuksia sopeutua aleneviin avustustahoihin muiden organisaatioiden kanssa tehtävän yhteistyön ja kumppanuuksien avulla. Liitteenä on esitys, joka toimii keskustelun pohjana.

Esitys: Hallitus ohjeistaa toiminnallista johtoa sen suhteen, miten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa tiivistetään resurssien niukentuessa. Käytiin keskustelua yhteistyöstä resurssien vähentyessä. Yhteistyön tiivistämisessä tärkeänä pidettiin Sininauhaliiton pysymisenä itsenäisenä järjestönä niin pitkään kuin mahdollista, sekä oman identiteetin säilyttämistä. Kaikki järjestöt ovat kuitenkin samassa tilanteessa ja yhdistymisiä tapahtuu jo nyt. Myös Sininauhaliittoa kannustettiin aloittamaan keskustelut esimerkiksi jäsenjärjestöjen kanssa siitä, että mitä yhteistyö voisi tarkoittaa. Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa jäsenjärjestöistä sijaitsee kaukana Helsingistä. Lisäksi yhteistyötä esimerkiksi mielenterveysjärjestöjen kanssa olisi myös hyvä pohtia. Identiteettikeskustelussa muistutettiin myös, että on hyvä pohtia, mitä kristillisyys Sininauhaliitolle tarkoittaa ja että loppujen lopuksi emme ole niin kovin erilaisia kuin muut.

Monessa puheenvuorossa mainittiin ns. tukipalvelut, eli erityisesti henkilöstö- ja taloushallinto sekä palkanlaskenta. Toimintojen ulkoistaminen usein tuo huomattaviakin säästöjä ja tästä kannattaisi tehdä laskelmat. Ulkoistamismallissa nähtiin mahdollisuuksia ainakin siinä, että palvelut tuottaisivat erillinen, järjestöjä varten perustettu yhtiö, sekä toisaalta myös siinä, että Sininauhaliitto tuottaisi ja myisi palveluita muille järjestöille.

Yhteistyömahdollisuuksia nähtiin myös erilaisissa tilaratkaisuissa, lakimiespalveluiden tuottamisessa sekä viestinnän ulkoistamisessa. On kuitenkin muistettava, että viestintä ja vaikuttavuus ovat kaksi eri asiaa. Viestintää voi ulkoistaa, mutta vaikuttamistyössä erityisen tärkeitä ovat arvot, joihin liittyvän työn ulkoistaminen ei oikein ole mahdollista. Myöskään viestintää ei voi täysin ulkoistaa, sillä tarvitaan vähintään yksi henkilö antamaan ”syötteitä” viestintää varten.

Joka tapauksessa tilanne vaatii Sininauhaliitossa sopeuttamista.

Päätös: Sininauhaliiton toiminnallinen johto tekee hallituksen keskustelun ehdotuksen yhteistyön tiivistämisestä muiden järjestöjen kanssa resurssien vähentyessä ja esittelee ehdotuksen maaliskuun kokouksessa liiton kokousta varten.

20 § Muu asia: Eino ja Liisa Saviaron testamenttiin liittyvän päätöksen tarkistaminen

Sininauhaliiton hallitus päätti kokouksessaan 31.10.2024 (104 §) perustaa Eino ja Liisan Saviaron rahaston ja hyväksyi rahaston säännöt. Esittelytekstissä luki virheellisesti seuraavasti: ”Saadun varallisuuden hallinnoimiseksi on syytä perustaa rahasto ja erottaa se kirjanpidossa liiton muusta rahoituksesta.” Tilintarkastaja kiinnitti huomiota tämän tekstin ristiriitaan suhteessa rahaston sääntöihin ja toisaalta testamentissa ilmaistuun tahtoon: ei testamentti eikä säännöt mainitse sitä, että rahaston tulisi olla omakatteinen eli että se tulisi erottaa kirjanpidossa liiton muusta rahoituksesta. Rahasto on kyllä sidottu, mutta sen ei ole tarkoitus olla omakatteinen, kuten 31.10.2024 kokouksen esittelytekstissä annetaan ymmärtää.

Esitys: Todetaan, että Eino ja Liisa Saviaron rahasto on 31.10.2024 hyväksyttyjen sääntöjen ja testamentin tahdon mukaisesti sidottu mutta ei omakatteinen rahasto.

Päätös: Esityksen mukainen

21 § Seuraavat kokoukset

Aiemmin sovitusti seuraava kokous:

– 19.3.2025, lounas klo 11.00 ja kokous klo 12–15, Pasilassa. Lounaspaikka ilmoitetaan myöhemmin.

22 § Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 9.32.