Kaksi naista halaavat. Toinen selin.

Huolta vai hyvinvointia?

Tilaisuus pureutuu päihteiden käyttäjän läheisen tarpeiden tunnistamiseen ja palveluiden saatavuuteen hyvinvointialueilla. Tilaisuudessa keskustellaan läheisen roolista ja esitellään ratkaisuja läheisen huomioimiseen.

Aika: tiistai 17.9.2024 kello 14.00 – 16.00
Paikka: Helsingin keskustakirjasto Oodi, Kuutio-tila (2 krs) tai etäyhteys
Kenelle: Hyvinvointialueiden palveluista päättävä henkilöstö sekä läheisiä työssään kohtaavat  ammattilaiset

Suomessa sadat tuhannet ihmiset kokevat haittaa perheenjäsenen tai muun läheisen ihmisen päihteiden käytöstä. Läheisten kuormitus voi oireilla esimerkiksi masennuksena, uupumuksena tai fyysisinä oireina. Monet läheiset kokevat, että he jäävät vaille tarvitsemiaan palveluita, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta terveydenhuollossa riittävästi. Päihteitä käyttävien läheiset ovat lain mukaan oikeutettuja tukeen.

Tilaisuuden tavoitteena on lisätä tietoisuutta läheisten tukitarpeista ja etsiä yhdessä konkreettisia keinoja ja ratkaisuja, joilla palveluiden saavutettavuutta voidaan vahvistaa. Tilaisuus on maksuton.

Ohjelma:
– Päihteiden käyttäjän läheinen palveluissa: arviointipäällikkö Marja Vuorinen, Sininauhaliitto
– Läheisen tuen tarpeet: läheistyöntekijä Katja Rauhala, Nuorten Ystävät ry/ Verto, läheinen Marja Moisander, haastattelija päihdeneuvonnan yksikön päällikkö Kaisa Åberg, Ehyt ry.
-Kuka auttaa läheistä? -paneelikeskustelu: psykososiaalisen tuen päällikkö Mari Luoto, Helsingin kaupunki, toiminnanjohtaja Pekka Lund, Sininauhaliitto, yliopistonlehtori Teija Karttunen, Helsingin yliopisto/sosiaalityö, keskustelun vetäjä viestintäjohtaja Tarja Virolainen, A-Klinikkasäätiö
-Järjestöjen kehittämiä ratkaisuja ja kysymykset, läheistyön vastaava Virpi Jaakkola, Irti Huumeista ry

Lue tiedote: Huolta vai hyvinvointia? Järjestöjen ja hyvinvointi-alueiden yhteistyö tukemaan päihteiden käyttäjän läheisiä (9.9.2024).

Striimi-linkki: katso tilaisuus tästä linkistä (Youtube)

Lisätty 20.9.24: Lue koosteartikkeli Huolta vai hyvinvointia -tilaisuudesta.

Tilaisuuden järjestävät: A-klinikkasäätiö, Ehyt ry, Fin Fami Uusimaa ry, Helsingin kaupunki, Irti Huumeista ry, Kalliola, Myllyhoitoyhdistys ry, Nuorten Ystävät ry/ Verto, Sininauhaliitto ry ja Tukikohta ry.

Lisätietoa tapahtumasta:
kehittäjä Tiina Haajanen, Läheiset ja päihteet -työala, Sininauhaliitto, tiina.haajanen@sininauha.fi puh. 044 493 98 26