Noin 10 ihmistä istuvat rantakalliolla vastavalossa; kasvot eivät erotu. Heillä katse järvelle/ merelle päin.

Turvallisen ja toipumista tukevan yhteisön luominen

Miten turvallista ja toipumista tukevan yhteisön syntymistä voi rakentaa päiväkeskuksissa, asumisyksiköissä ja hoitopaikoissa?

Aika: 7.11.24 kello 14.00 – 16.00
Paikka: Teams:
Ilmoittautuminen:
ilmoittaudu mukaan 5.11. mennessä tästä linkistä
Kenelle:
järjestöjen ja seurakuntien työntekijät ja vapaaehtoiset.

Kuuluminen toipumista tukevaan yhteisöön on riippuvuudesta toipumisessa usein ratkaisevan tärkeää. Yhteisöhoito on ollut vuosikymmeniä keskeinen elementti riippuvuuden hoidossa. Miten näitä yhteisökuntoutuksen elementtejä voisi viedä myös asumispalveluihin ja päiväkeskuksiin?

Perehdymme yhteisökuntoutuksen keskeisiin periaatteisiin ja soveltamisen haasteisiin sekä  toipumista tukevan yhteisön luomisen käytännöllisiin ratkaisuihin. Kuulemme Suoja-Pirtti ry:n kokemuksia yhteisökuntoutuksen kehittämisestä erilaisiin asumispalveluihin sekä Suur-Helsingin Valkonauhan kokemuksia yhteisökuntoutuksesta naiserityisessä työssä. Molemmat järjestöt ovat ottaneet yhteisökuntoutuksen yhdeksi keskeiseksi toiminnan kehittämisen kohteeksi.  Espoon Illusian tiimiesimieshenkilö Katja Siljamäki jakaa kokemuksiaan yhteisön rakentamisesta päiväkeskuksessa, jossa käy myös aktiivisesti päihteitä käyttäviä asiakkaita.

Lisätiedot:

Sininauhaliiton hengellisen työn kehittäjä: Tuomo Salovuori, tuomo.salovuori@sininauha.fi

Järjestäjät:  Sininauhaliitto ja Suoja-Pirtti ry. Yhteistyössä Espoon Illusia -päiväkeskus ja Suur-Helsingin Valkonauha ry.