Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Saavutettavuusseloste

Otamme saavutettavuuden huomioon, kun kehitämme digitaalisia palveluitamme.

Saavutettavuusselosteessa kerromme, miten Sininauhaliitto noudattaa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lakia, mitä puutteita sivustojemme saavutettavuudessa on ja miten meille voi antaa palautetta saavutettavuusongelmista.

Tämä saavutettavuusseloste koskee sivustoja toivoverkkomedia.fi, emppa.fi, kuivinjaloin.fi, ikaantyneidenpaihdetyo.fi, sininauhaliitojasenet.fi, vihreaveraja.fi, tiltti.fi, sininauhaliitto.fi, vaiettumenetys.fi ja kokemuksiapeliongelmista.fi.

Vaatimustenmukaisuus

1. Sivustot sininauhaliitto.fi ja vaiettumenetys.fi vastaavat Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2:ssa esitettyjen vaatimusten tasoja A ja AA. Saavutettavuusarviointi edellytti sekä automaattisten arviointityökalujen käyttöä että kokeneen asiantuntija-arvioijan suorittamaa manuaalista testausta. Näiden sivustojen arvioinnin tulokset perustuvat aikavälillä 9.–18.12.2019 tehtyihin testeihin. Olemme korjanneet molemmilla sivustoilla arvioinnin tulosten havaitsemat vakavat ja keskitason sisällölliset saavutettavuuspuutteet, havainnoineet säännöllisesti palvelun saavutettavuutta ja korjanneet myös lieviä saavutettavuuspuutteita. Sivusto sininauhaliitto.fi päivitetään vuosina 2024–2025, minkä yhteydessä ratkaistaan havaittuja saavutettavuusongelmia.
  2. Sivustot toivoverkkomedia.fi (per. 2023), emppa.fi (per. 2022), kuivinjaloin.fi, ikaantyneidenpaihdetyo.fi, sininauhaliitojasenet.fi, vihreaveraja.fi ja tiltti.fi (per. 2021) ovat kaikki osa Sininauhaliiton multisite-kokonaisuutta, joka noudattaa vähintään WCAG2.1 AA -tasoa. Havainnoimme säännöllisesti palvelun saavutettavuutta ja korjaamme havaittuja sisällöllisiä saavutettavuuspuutteita.
  3. Sivusto kokemuksiapeliongelmista.fi (per. 2014) ei ole saavutettava. Osa sivuston teksteistä on kuitenkin syventävän lukuohjelman luettavissa.

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Seuraavassa on kuvattu sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia tai niissä on puutteita. Havainnoimme säännöllisesti palvelun saavutettavuutta ja korjaamme havaittuja sisällöllisiä saavutettavuuspuutteita.

Otsikkotasot

Vanhemmissa sisällöissä saattaa olla otsikoita, joita ei ole määritetty otsikoiksi, jolloin ruudunlukuohjelmat eivät tunnista niitä otsikoiksi. (WCAG 1.3.1)

Kuvien ja kaavioiden tekstivastineet

Sisältösivuilla on jonkin verran tekstiä sisältäviä kuvia tai muita kuin kuvituskuvia, joille ei ole määritetty tekstivastineita (alt-text). Tietoa jää välittymättä puutteellisten tekstivastineiden vuoksi esim. infografiikkakuvissa. (WCAG 1.1.1, WCAG 1.4.5)

Liitetiedostojen saavutettavuuspuutteet

Sivustoilla on PDF-tiedostoja, joissa on saavutettavuuspuutteita.

Tiedostoissa voi olla visuaalisia elementtejä ja kaavioita, joista puuttuvat tekstivastineet. (WCAG 1.1.1)

Tiedostoissa voi olla ruudunlukijakäyttöä haittaavia muotoilupuutteita, esim. tyhjiä rivinvaihtoja ja otsikkotasoin merkkaamattomia otsikoita. (WCAG 1.3.1)

Tiedostojen taulukkorakenteissa voi olla ruudunlukijakäyttöä haittaavia puutteita, esim. tekstin asetteluun käytetyt taulukkorakenteet ja puuttuvat ohjelmalliset sarakeotsikot. (WCAG 1.3.1)

Puutteellisia tai rikkinäisiä linkkejä

Joidenkin linkkien nimet ovat liian yleisiä eivätkä toimi irrallaan asiayhteydestä. Sivustolla on kuvalinkkejä, joilta puuttuu linkin tarkoituksen osoittava tekstivastine. (WCAG 2.4.4)

Kaikista sivuston ulkopuolelle vievistä linkeistä ei ole ilmoitettu ruudunlukijoille. Sivuilla on Lue lisää ‑linkkejä. (WCAG 2.4.4)

Sivustoilla saattaa olla rikkinäisiä linkkejä, jotka ovat syntyneet materiaalien siirtojen yhteydessä. Linkkejä korjataan muun päivitystyön yhteydessä. (WCAG 2.4.4)

Sisällön kontrastiongelmat

Tekstin ja taustavärin kontrasti ei ole kaikissa tapauksissa riittävän suuri. (WCAG 1.4.3)

Kielimäärittelyt

Englanninkielistä sisältösivua ei ole merkitty englanninkieliseksi.

Palaute, yhteystiedot ja valvontaviranomainen

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkosivujemme saavutettavuutta ja opastamme työntekijöitämme huomioimaan saavutettavuusvaatimukset omassa työssään.

Jos löydät saavutettavuusongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, kerro niistä meille. Olemme iloisia kaikista verkkosivupalvelujamme parantavista huomioista. Palautetta voit antaa osoitteeseen viestinta@sininauha.fi.

Jos et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
Puhelinnumero 0295 016 000 (vaihde)